home      cv      programma's      demo's      agenda      contact      

cv van Gut Feelings


Gut Feelings

René Berman Jan Insinger Marike Tuin Frank Wakelkamp
op barokcello, violoncello piccolo en viola da gamba

Vier musici, die hun sporen al verdiend hebben als solist en in bekende ensembles als Het Gelders Orkest, Holland Symfonia, Anima Eterna, Les Musiciens du Louvre en het Combattimento Consort, blijken elkaar op het podium enorm te inspireren.

De gebruikte instrumenten vormen ook een uitdaging: de vier octaven die de cello omspant worden met een vijfde snaar (cello piccolo) nog eens uitgebreid. Voor een totaal andere klankkleur gebruikt het ensemble ook de viola da gamba, die elk van de spelers als instrument naast de cello bespeelt.

De gezelligheid en vakkundigheid van deze groep blijkt bij het publiek enorm aan te slaan, ook omdat elke speler verhalenderwijs contact legt met het publiek.

René Berman Jan Insinger Marike Tuin Frank Wakelkamp

René Berman

René Berman is sinds 1994 solocellist van het Gelders Orkest en hoofdvakdocent aan het conservatorium van Arnhem. Hij studeerde bij Ben de Ligt, en daarna bij William Pleeth. Hij volgde cursussen bij Milos Sadlo, Tibor de Machula en Frances-Marie Uitti.

Rene Berman soleert regelmatig, en speelde met zijn eigen Gelders Orkest o.l.v. Jaap van Zweden het concert in D van Haydn. Op zijn verzoek schreef componist Micha Hamel hiervoor enkele hoogst persoonlijke cadensen. Hij gaf recitals in heel Nederland, voornamelijk met pianist Kees Wieringa. Zij speelden voor radio en tv, en namen enkele cd's op, die zeer goed ontvangen werden. Ook toerden zij door verschillende Europese landen, de VS en door Indonesië. In dat laatste land werkte Rene Berman een jaar lang als docent cello aan het conservatorium van Yogyakarta. Hij was een van de docenten aan de kamermuziekcursus in Feistritz, Oostenrijk, en op Terschelling. Hij speelde ook incidenteel mee in toonaangevende ensembles als Conjunto Iberico, het Combattimento Consort en het Concertgebouworkest.



Jan Insinger

begon met cellolessen aan de muziekschool bij Lenian Benjamins. Aan het Sweelinck Conservatorium in Amster­dam studeerde hij vervolgens bij Elias Arizcuren en hij sloot zijn studie af bij Dmitri Ferschtman. Tijdens zijn studie maakte hij deel uit van het Europees Jeugdorkest en van het Chamber Orchestra of Europe. Jan Insinger trad diverse malen op als solist bij verschillen­de ensembles in Nederland, maakte deel uit van het Giotto Ensemble, en was tevens vele jaren vast lid van Amsterdam Sinfonietta.

Vijftien jaar geleden is hij zich gaan toeleggen op het bespelen van de viola da gamba. Jarenlang was hij vaste gambist bij het Residentie Bachorkest. Tevens trad hij op als solist met het Leids Barok Ensemble met het gambaconcert van Tartini.

Momenteel is hij solocel­list van Holland Symfonia en, met klassieke cello, lid van het Nepomuk Fortepiano Quintet, het Nederlands Barytontrio en de van Swieten Society.

Marike Tuin

begon met cellolessen aan de muziekschool bij Otto Berg. Ze begon vervolgens haar studie 'moderne' cello aan het Utrechts Conservatorium bij Lenian Benjamins maar stapte na enige tijd over op barokcello. Ze voltooide deze studie aan het conservatorium van Amsterdam, waar ze achtereenvolgens bij Wouter Möller en Jaap ter Linden studeerde. Met haar gambastudie begon ze in Ierland, waar ze les kreeg van Sarah Cunningham. Ze vervolgde haar studie bij Philippe Pierlot en Anneke Pols aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ook studeerde Marike aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht, waar ze haar scriptie schreef over de levensbeschouwelijke interpretaties van Mozart's opera 'die Zauberflöte'.

Marike nam deel aan orkestprojecten onder leiding van o.a. Gustav Leonhardt, Jos van Immerseel en Philippe Herreweghe en volgde masterclasses cello en gamba bij o.a. Wieland Kuijken, Jordi Savall, Roel Dieltiens en Paolo Pandolfo.

Marike speelde in kamermuziekgroepen en (barok)orkesten als La Barca Leyden, het Frankfurter Barockorchester, Combattimento Consort Amsterdam en barokensemble Eik en Linde.

Marike bespeelt een barokcello die in 1777 gebouwd werd door Benjamin Banks en die haar in bruikleen is gesteld door Eduard van Tongeren, vioolbouwer te Haarlem.



Frank Wakelkamp

studeerde "moderne" cello aan het Utrechts Conservatorium, waar hij les had van Dmitri Ferschtman en Maarten Mostert. Masterclasses volgde hij bij Frans Brüggen, Heinrich Schiff en Christophe Coin. Bij Viola de Hoog studeerde hij af als Uitvoerend Musicus barokcello.

Als orkestmusicus werkte hij met Anima Eterna, Concerto d'Amsterdam, Currende, Les Musiciens du Louvre, Al Ayre Español. Dirigenten waren Jos van Immerseel, Eduardo Lopez Banzo, Erik van Nevel, Ton Koopman, Klaas Stok. Met het Holland Boys Choir nam hij de 200 religieuze cantates van J.S. Bach op als continuo-cellist en bespeler van de violoncello piccolo.

Hierna nam hij een solo-CD op met cellosonates van de Amsterdamse barokcomponist Jacob Klein, die is uitgebracht bij Muziekgroep Nederland (CV 125). Hiervoor verrichte hij ook musicologisch onderzoek naar de voorheen onbekende Klein.

Kamermuziek speelt Frank Wakelkamp met Camerata 1800, The Great Charm, La Récolte en diverse ad hoc formaties, maar hij treedt ook op als solist. Met Trio Eroica won hij in 1996 het concours Musica Antiqua in Brugge met bijzondere lof van de Jury en de Radioprijs van BRTN 3.

In juni 2002 debuteerde hij op de viola da gamba en in 2003 soleerde hij voor het eerst in de Mattheüspassie van Bach. In 2005 startte hij met de eerste Urtext-uitgave van onder meer de cellosonates van Boccherini op editionwakelkamp.com. In 2007 gaf hij een lezing en een masterclass aan het Utrechts Conservatorium; sinds 2009 geeft hij minors barokcello aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.